Afvallen en hardlopen

Afvallen en hardlopen
Hardlopen en afvallen is een veel gehoorde combinatie. Logisch ook, beweging is nodig bij het afvallen en hardlopen is een makkelijke manier om hier invulling aan te geven. Loopacademie Easy Run zorgt dat afvallen en hardlopen gericht samen gaan en dat er verantwoord gewerkt wordt aan een gezonde basis.

Goed voor je conditie

Vooropgesteld staat dat hardlopen en beweging goed is voor je conditie, hart- en bloedvaten en dus voor je gezondheid. Helaas doen veel mensen die willen afvallen met hardlopen het één en ander verkeerd, waardoor zij weinig resultaat zien. Veel van deze mensen raken vervolgens gedemotiveerd en verliezen hun vertrouwen in het hardlopen.

Voordat er dieper wordt ingegaan over afvallen met hardlopen, is het voor de beginnende loper belangrijk om te weten dat je voorzichtig begint. Je hoeft niet gelijk een uur achter elkaar te gaan hardlopen, maar dient dit stap voor stap op te bouwen. Bij Loopacademie Easy Run werken we dan ook met verantwoorde schema’s.

Vetverbranding

Als je hardloopt om af te vallen wil je een zo hoog mogelijke vetverbranding bereiken. Net als bij alle andere sporten geldt ook bij hardlopen dat de hartslag hier een belangrijke rol bij speelt. Voor een zo hoog mogelijke vetverbranding is het namelijk belangrijk dat de hartslag tijdens het trainen binnen een bepaalde zone blijft. Dit wordt ook wel cardiotraining genoemd. Een hogere hartslag mag natuurlijk wel, echter wordt daarmee vooral een verbetering van de conditie en verbranding van koolhydraten bereikt. Met andere woorden, je zult dan procentueel gezien minder vet verbranden.

Maar hoe hoog is de ideale hartslag dan? Algemeen wordt gesteld dat de ideale hartslag voor vetverbranding 45 tot 50 slagen onder je maximum is. Deze maximale hartslag verschilt per leeftijd, maar kan worden vastgesteld op 220 minus de leeftijd. Dit is slechts een vuistregel, maar testjes voor de maximale hartslag zoals bijvoorbeeld een maximumtest is niet aan te raden zonder de juiste (medische) begeleiding.
Met het juiste tempo zorgt u ervoor dat uw lichaam voornamelijk vet gaat verbranden i.p.v. koolhydraten en suikers. Een ander voordeel van op een rustig tempo hardlopen is dat je dan langer door kunt gaan en je uiteindelijk meer vet gaat verbranden.

Op een hoog tempo hardlopen betekent minder snel afvallen

Indien je op een hoog tempo gaat hardlopen, zul je minder snel gaan afvallen. Op een hoog tempo hardlopen is zeker niet slecht, maar op deze manier train je vooral je conditie. Je zult een betere conditie krijgen, wat ook belangrijk is, maar indien je vooral wilt afvallen heeft dit weinig zin. Bovendien zal je lichaam vooral de suikers en koolhydraten in je lichaam verbruiken. Je wordt sneller moe en zult minder lang hardlopen, met als gevolg dat je minder vet gaat verbranden. Kort samengevat, op een hoog tempo hardlopen, betekent minder snel afvallen!

Moet ik dan nooit op een hoog tempo hardlopen?

Het is goed voor je lichaam om ook je conditie te trainen. Alleen voor mensen die vooral willen afvallen door te gaan hardlopen, heeft hardlopen op een hoog tempo minder zin. Wel is het aan te raden om eens in de zoveel tijd op een hoog tempo te gaan hardlopen om ook je conditie te trainen. Zo zorg je ervoor dat je bij de volgende keren dat je weer op een laag tempo gaat hardlopen, een betere conditie hebt en dus veel langer door kunt gaan.

Regelmaat is resultaat

Voor goede afslankresultaten is het nodig regelmatig hard te lopen, maar tussendoor heeft het lichaam ook behoefte aan rust- en hersteldagen. Voor de frequentie geldt dan ook: rustig opbouwen werkt beter.

Advies

Binnen praktijk Vermaas heeft u ook de mogelijkheid om een afspraak te maken met Renate Egberts Gewichtsconsulent. Zij adviseert, begeleidt en motiveert gezonde mensen met gewichtsproblemen of voedingsvragen naar een gezond eet- en leefpatroon. Daarnaast werken we nauw samen met de Sportvoedingswebshop en Step One. Zij kunnen u meer vertellen over sportvoeding, voet- en loopanalyses en het aanmeten van de juiste loopschoen.

Tip

Stel voor jezelf vast hoeveel kilo je wilt afvallen. En hoe lang je daarover wilt doen. Stel dit doel niet te hoog, maar denk in kleine stapjes. Een halve kilo per week is prima! Leg jezelf ook niet teveel en te strenge regels op. Dat houd je niet vol. Terwijl het erom gaat dat je een blijvend andere leefstijl aanleert.